Poznámečky a postřehy
Hezký den přiznivcům divadla!
Přikládám postřehy ke hře, abych sám nezapomněl a aby byla záloha a návod na ovládání, kdybych z jakéhokoliv důvodu nemohl výpočetní techniku obsluhovat in persona. Je to zároveň i jistý pokus, abyste mohli slyšet vše, co by mělo zaznít, a abyste mohli posílat poznámky, kdyby něco nebylo ono (něco je moc krátce, něco je moc dlouze, něco je tak či onak, však víte), či si jednoduše věci už naposlouchat dopředu.
Začnu pomaličku. Zde je PDF studované hry [odkaz] s poznámkami kde a co by mělo zaznít. Číslo udává číslo strany PDFka a občas je tam a, b či c, když je na straně víc vstupů, abych se v tom dalo vyznat a zároveň to bylo seřazené vzestupně. Nechtěl jsem použít číslo, aby se to co nejméně vizuálně míchalo s číslem strany.
Když byste si přáli něco zařadit, tak napište co (stačí odkaz na písničku, zvuk či zvukový efekt na internetu; sosnu si) a hlavně kam, alespoň stranu a ke kterému odstavci a větě se to bude vztahovat.
Další věc, připravil jsem jednoduchý dokument na Googlu [odkaz], abyste mohli psát případné postřehy a zároveň je hned viděli všichni. Případně (ta horší varianta, neb si to nemohou přečíst ostatní) pošlete mejlíka mně (pavel zavináč striz tečka cz), paní režisérce či Pavlu Klimešovi, nebo pořešíme až osobně, samozřejmě.
Co hlásit a nebudu s tím mít žádný technický problém, protože neprovádím klasickou editaci zvuku a videa? Věci, které jsou proti mysli. Tedy přesněji, pokud to neznáte, je to věc nezvyklá a nestandardní. Například zahrát skladbu od 10. do 50. vteřiny je pro mě úprava několika čísel, žádné klikání u mě nečekejte. Podobně pustit skladbu místo dvakrát třikrát je úprava cifry dva na cifru tři. Přidat nebo vyhodit skladbu je úprava jednoho řádku, takže téměř žádná práce. Pustit víc skladeb po sobě? Není problém. Pustit víc skladeb zároveň s nějakým časovým posunem? Není problém, audio sekvence totiž needituji.
Archiv
Zde je archiv podkladů [odkaz; 65,6, 74,9, 69,6, 93,2, 98,5,
101,
118,
139,
148,
nyní 162 MB], pro nás to nejdůležitější. Tato verze byla vytvořena 8. května 2013. [Zde budu psát datum poslední aktualizace.
Soubor si stáhněte, rozpakujte se zachováním adresářové struktury a najdete tam následující podadresáře (abecedně):
/davka/
– tam se nachází soubory (bat), které se spouští. Záměrně je vše připraveno pro Microsoft Windows. Bat soubor řídí co se bude pouštět, jak dlouho, jak rychle a podobně. První dvě cifry v názvu udávají číslo strany v PDF, občas obohaceno o a-, b- či c-. Dávkové soubory v podpodadresáři/bats/
(dávkové soubory, pracovně anglicky netopýři) se nespouští samostatně./mplayer-svn-36175/
– to je programovatelný přehrávač hudby a videí. Máte-li na počítači kodeky (asi máte, neb písničky a filmy si pouštíte), tak by mělo vše fungovat. Pokud se něco evidentně nespustí, tak kodeky jsou na Xvid, při Codec Pack All in 1 a jinde.PDF je přesunuto do složky /davka/, aby fungovalo spuštění z PDF prohlížeče. /pdf/
– je to záloha hry v PDF. Uvažoval jsem tak, že kdybych zapomněl papírovou verzi, ať mám k ruce alespoň verzi elektronickou./zvuky/
– zde jsou audio a video sekvence. Pokud to není nutné, odtud si věci nepřehrávejte přímo, takto nebudou hrány. U některých podkladů se hraje jen výsek, některé věci jsou zrychleny nebo zpomaleny, některé se hrají několikrát či jsou v nekonečné smyčce. Také se někdy hraje víc podkladů zaráz ať už s nebo bez vzájemných posunů. Na druhé straně, na odposlechnutí původní skladby jdete do správného podadresáře.
Zde je můj skromný návod v pěti minutách [odkaz], jak by to mělo vypadat, když vše funguje. S rozpakováním by mohli pomoci rodiče, případně starší sourozenci, pokud to neznáte. Proč je to tzv. zapakované? Abyste nemuseli stahovat například 200 souborů jeden po jednom, to by mohlo unavit.
Klíčové zkratky jsou v běžícím programu MPlayer2 (když je okno ve Windows černé a nic v něm, tak tam je pauza a stačí posečkat, většinou do minuty se skladba spustí) tyto:
- Esc nebo klávesa q: ukončení přehrávače.
- Mezera nebo klávesa p: pozastavení skladby.
- Shift+í (9), zeslabit zvuk, skok o tři procenta.
- Shift+é (0), zesílit zvuk, skok o tři procenta.
Pro technicky zaujaté, používal jsem tyto parametry:
-volume
, hlasitost, hodnota nula až sto,-loop
, počet opakování, nula je nekonečná smyčka, 1 jedenkrát ap.,-ss
, start sound, začni hrát od času či vteřiny, nula je od začátku skladby,-endpos
, doba hraní, ve formátu času či počet vteřin, lze zadat desetinnou část,--no-fontconfig
, zruš aktualizaci seznamu písem (užit ), a,--font
../
je relativní adresace k souborům.
Proč jsem vám neposlal odkazy na soubory na internetu? Na Kaťáku nebo ve světě by nemusel běžet internet, je potřeba vše mít nahrané na počítači.
Proč jsem vám neudělal klikátko na spuštění souborů? Protože jen málokdy se skladba hraje tak jak je. Dokonce u různých skladeb nastavuji různou hlasitost, aby bylo při vlastní hře co nejméně práce, jinými slovy, aby bylo co nejméně chyb.
Skladby
Pro zájemce přikládám myšlenky při sestavování, občas nějakou tu zajímavost a pro ještě větší závisláky i anglickou terminologii. Výslovnost lze dohledat například na TheFreeDictionary [odkaz]. Tyto informace jsem nedal na Google dokumenty, protože je dobré je mít po ruce a abych si je omylem nechťa nesmáznul, dodávám s úsměvem.
- 03a. Příchody lidí. Je to déšť a uvažoval jsem jako divák, že mě vždy potěší, když hra začne ještě dřív než vlastní hra. Je to jen k navození atmosféry. Déšť samotný ve hře moc není, jen tu a tam a spíš jemnější.
Spuštěno až po „... z Boltnu.“.Ztišeno.
light and heavy rain (mírný a silný déšť), dripping water (kapající voda), splash (šplouchat), drop (kapka), splattering (stříkání), water pouring (proudící voda), water flowing (tekoucí voda) - 03b. Duchařina. Zde je již začátek hry. Jsou to dvě skladby, z toho jedna na theremin, je to první hudební nástroj, kterého se při vlastním hraní nedotýkáme (jen se ruce přibližují a oddalují, především horizontálně a vertikálně), více na Wikipedii [odkaz].
ghost (duch), phantom (přízrak), spooky (strašidelné), mysterious (tajemné), howling of the wolves (vytí vlků), spirit (duše), church bells (kostelní zvony), temple bells (klášterní zvony), chapel bells (zvony v kapli), cathedral bells (zvony v katedrále), ring series (údery na zvonici) - 03c.
Červi. Návrh na vložení zvuku plazících se červů. Dvojnásobně prodlouženo. Zesíleno na 60 % z 45 %.Hromy a blesky.
worm (červ), crawling (plazení), close-up (velmi zblízka), ominous (zlověstné), fatal (osudné) - 04
a . Vrzající dveře a jemný záblesk.Zvuky otočeny: prvně hrom zesílen a pak vrzající dveře dvakrát. Zeslabeno ze 100 procent na 90.
opening and closing door (otevírání a zavírání dveří), creaking door (vrzající dveře), background (pozadí), nearby (v blízkosti), wail (kvílení či bědování) 04b. Původně: režie Pavel Trávníček, choreografie: Helena Jelínková, hraje: orchestr Karla Vlacha, YouTube.Jazz. Charles Mingus – Boogie Stop Shuffle. Připravil jsem verzi s i bez píšťalky po odehrání úvodu písničky. Do archivu dávám verzi s píšťalkou.Děti swingu, celá skladba. Vyhozen potlesk.Vyhozena píšťalka na konci skladby. F je návrat zpět z celoobrazového režimu. 04c. Píšťalka samostatně. Nebude. - 05a. Příjezd Cadillacu, ročník 1961 a klakson.
Zeslabeno. Troubení zkráceno na třetinu.
arrival of car (příjezd auta), horn (klakson), engine running (běh motoru) - 05b. Píšťalka jako záloha.
Ze dvou písknutí na tři. A zpět na dvě. Na jedno. Nebude.
whistle (píšťalka), backup (záloha), emergency (pohotovost) - 05c. Nově zařazovaná polnice, vojenská varianta.
trumpet či clarion (polnice), army či military (armádní) - 06a. Papírové pytlíky, mnoho jsem z toho nevykouzlil.
Nebude.
paper bag (papírový sáček či pytlík), magic či charm (kouzlo), sorcery (čáry), wizard (kouzelník či čaroděj), rattle (chřestit či chrastit), jangle (řinčet) - 06b. Klapot sanic, zpomalil jsem to vůči originálu.
Zkráceno na 1,5 vteřiny. Posun do středu odstavce.
sanic clatter (klapot sanice), slower (pomalejší), faster (rychlejší) - 07a. Dvoje stepování, navzájem zpožděné.
Celkově zkráceno. Vyhrabal jsem pro zájemce úvod pro začátečníky stepaře [odkaz] a přikládám dokument České televize [odkaz]. Zkráceno a jeden rytmus ze dvou. Střed věty.
tap dancing (stepování), delayed (zpožděné) 07b. Přidáno šplouchnutí krve.
blood (krev), splash (šplouchnutí) - 08a. Bouřka, postupně jsem zařazoval různé verze, tato je ze zvukových efektů.
Zesíleno z 50 % na 70 %.
SFX či sound effects (zvukové efekty), thunderstorm (hromobití i bouře), squall (nápor větru) 08x. Matt Uelmen: Diablo II, temple.mp3. - 09a. Bouřka, toto je ta varianta nukleární hlavice. Je to možná silné kafe, já uvažoval tak, že když už by se člověk modlil za svou duši, tak to musí být dost netradiční hrom.
storm (bouřka), lightning či wildfire (blesk), nuclear bomb (nukleární, atomová či jaderná bomba), nuclear warhead (nukleární hlavice), flash (záblesk), hoot (sténání či hučení) - 09b. Pokus o první dramatický nástup, včetně přehrání řetězů, první část.
Vyhozen hororový valčík; zkráceno.
dramatic entrance (dramatický nástup), chain (řetěz), chain rattles (řinčení řetězu), string (řetěz), iron (ze železa), made of (vyrobeno z/ze), made by (vyrobeno kým), made in (vyrobeno kde) - 10a. Řetězy, druhá část.
Nebude. - 10b. Řetězy, třetí část.
Nebude. 11x. Matt Uelmen: Diablo II, desert.mp3. 11a. Rakve, skřípání, příchod komtes. Přidán kamenný zvuk, celé prodlouženo o vteřinu, závěr zesílen.
tomb or coffin opening (otevírání rakve), creak (skřípot), squeal (kvičení), grind (skřípání), countess (komtesa), royal and noble ranks (královské a šlechtické tituly) 12x. Matt Uelmen: Diablo II, docks.mp3. - 14a. Návrh na zařazení klasiky z Růžového Pantera.
Zkráceno na 7 vteřin. Trojnásobně prodlouženo na 21 vteřin. - 15. Bouřka, varianta blesk a silný neatomový výbuch.
weapon of mass destruction (zbraň hromadného ničení), pray (modlení se, když uslyšíme takový zvuk, tak už nic jiného než to modlení nezbývá) - 16a. Návrh na zařazení Hitchcocka.
Krapek delší.
horror (horor), scary (děsivé) - 16b. Pokus o druhý dramatický nástup, včetně pádu brnění a úvodního zoufání.
Vyhodil jsem hrůzostrašný dodatek a posunul hroutící se brnění výrazně dopředu. Nevyhodil jsem část se slovy „A jejejej!“
fall (pád), armor (brnění), coat of mail (pancíř), cover (krytí), despair či moaning (zoufalství), chain shake (třepání řetězem) 18x. Matt Uelmen: Diablo II, jungle.mp3. - 19
a. Kohout, kokrhání je dvakrát.Jedno plus jedenkrát. Proluka mezi kokrháními zkrácena o 2,5 vteřiny.
cock crowing (kohoutí zakokrhání), once (jedenkrát), twice (dvakrát), multiple times (vícekrát) 19b.Kohout, kokrhání je dvakrát, jiné, ale hlasitější.Připojené k 19a.
louder (hlasitěji), gentle (jemněji), quiet (tišeji), muted (ztlumeně) - 20a. Pád skleničky a náznak efektu domina na kuchyňské lince.
glass falling (pád skleničky či skla), glass fragments (střepiny skla), domino effect či chain reaction (dominový efekt), butterfly effect (motýlí efekt), breaking (rozbíjení), falling to ground (dopady na zem), dropping (upuštění), crash (rachot), roll (dunění) 20x. Jsou to zvuky jakože z jeskyně přeživší bestie. Přidán Matt Uelmen, Diablo II, tristram a wilderness.mp3. - 20c. Jemnější křik a lomoz.
Nataženo a ztišeno. Zpět zesíleno. A zeslabeno.
screechy scream (pronikavý křik), crowd (dav lidu), yelling (řvaní), panic (panika), high pitched (velmi pronikavý), rumble (rachot) 22x. Matt Uelmen: Diablo II, monastery.mp3. 22a. Přidáno veselení komtes. Blok: Quickstep, Charleston. Automatické zeslabení na konci skladby. 24x. Matt Uelmen: Diablo II, outtake1.mp3. 24a. Náběh na Svatební pochod od Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. - 25a. Hromy a blesky.
- 25b. Hromy a blesky.
- 26a. Hromy a blesky.
26x. Matt Uelmen: Diablo II, mephisto.mp3. - 27. Začátek skladby, pak se melodie stupňuje.
Ztišeno z 30 % na 15 %.
bell ringing (zvonění zvonečků), melody (melodie), jingle (rolničky) - 28a. Zvolen je český loutnista, Jan Antonín Losy [odkaz], ale je to upraveno pro harfu. V pracovním podadresáři
/zvuky/smirliva-hudba/
je ještě v záloze uložena skladba od významného barokního skladatele, ale už ne tak známého jako trojlístek Bach+Vivaldi+Händel, a to od Henry Purcelliho [odkaz].Protaženo na celou skladbu.
classic music (klasická hudba), music instrument (hudební nástroj), lute (loutna), harp (harfa) - 28b. Odbíjení sedmé hodiny.
clock chiming (zvonění hodin), striking (odbíjení), wooden pendulum clock (dřevěné kyvadlové hodiny) - 29. Ty samé hodiny, odbíjení desáté po tikotu hodin.
clock ticking (tikot hodin), alarm clock (budík), vintage selection (starý záznam či vybraný ročník u vína) - 31. Další varianta hromu a blesku, tentokrát prohýbání, většinou hliníkového plechu, což se dělá standardně v divadlech, ale zvuk není tak skutečný jako hromy a blesky ze života.
Zesíleno.
bending či curling či warping (prohýbání), aluminum sheet (hliníkový plech), theater (divadlo), dramatic (dramatické), melodramatic (melodramatické) 32a. Proložení na výstavbu kulis. Soundtrack ze hry Diablo II, rogue.mp3 (Matt Uelmen). Zesíleno na 40 %. - 32b. Pohřební pochod, vojenská úprava Chopinova pohřebního pochodu [odkaz].
soaring (stoupající), funeral march (pohřební pochod), mourning (truchlení), orchestra (orchestr), tearful či sorrowful či gloomy (uplakaný), sad (smutný) - 32c. Ponurost nad hrobem, dokreslení atmosféry.
scenery (scenérie), grim (ponurý), sombre (temný), gaunt (přepadlý), dark (tajemný), mystery (tajemství), wind (vítr), croaker (sýček), wolf (vlk), wolfhound (vlkodav) - 34a. Night of the Wolf od skupiny Nox Arcana, tlukot srdce a otevření hrobky. To otevření hrobky samotné je hezké, ale nabíhá tam skladba, je otázka, jestli nedat to rozbíjení dřevěné truhly.
Truhle dány jinam. Zkrácena hudba k magické formuli. Rozšířeno o dramatičtější nástup Drákuly. Zvažoval jsem smích z Pána prstenů – Návrat krále (odchod hříšných duší z hory), ale byl by tam takový mohutný smích dvakrát. Prodlouženo na celou skladbu. Ano ztišeno, přidán nádech a výdech.
puzzle či riddle (hádanka), resurrection of the dead (vzkříšení mrtvého), bat (netopýr), vampire (upír), zombie či undead (nemrtvý), heart beating (tlukot srdce), coffin (hrobka), creak sound (zvuk vrzání), invocation (vzývání) - 34a. Zkoprnění lidí zvukem bestie, postupný řev několika skupin lidí, poklidné pojídání lidí v pozadí, umření muže, umření ženy. V této fázi se herečky a herci mohou vyblbnout, snaha o únik do hlediště přes zavírající se oponu, vítání se na onen svět, vpád hlavy či jiných končetin s/bez masa na nich do hlediště ap. Přechod do lamentování sirén nad osudem lidstva. Končí to smíchem bestie. Tím navrhuji ukončit divadelní hru a spustit oponu, pokud ještě nebude spuštěna.
Zkráceno o 20 vteřin. Seškrtáno o odpornosti a zkráceno. Vyhozeno a spojeno s 34a. Přidána vážná partie za zvuk bestie před závěrečný smích: Richard Strauss, Also Sprach Zarathustra.
chowing či ruminating (žvýkání), swallowing (polykání), eating (pojídání), spitting (vyplivnutí či plivat), take pleasure (libovat si), wallow (hovět si), relish (pochutnávat si), indulge (dopřávat si), - 34b. Dle zájmu zvuky do pozadí na děkovačku a k odchodu lidí.
Jsou to zvuky jakože z jeskyně přeživší bestie.Přesunuto jako 20b. Přidán Hans Zimmer: Madagaskar II. Je to ve smyčce začátek až minuta 36 vteřin. Přehrání jen dvakrát. Připojeno k 34a.
cave (jeskyně), lair (doupě či pelech), nest (sídlo), beast či animal (stvůra či bestie) - 08a. Bouřka, postupně jsem zařazoval různé verze, tato je ze zvukových efektů.
Po přehrání souborů se automaticky otevřená okna ve Windows též automaticky zavřou, kromě 03a a 34c, to jsou výjimky, kde je nekonečná smyčka a je potřeba ruční zásah. Program ukončíme klávesou q nebo Esc po nakliknutí dovnitř okna, případně křížkem úplně v pravém horním rohu daného okna.
Při prohlížení bat souborů (v Total Commanderu je to klávesou F3) zjistíme, které zvukové soubory přehrávač spouští, případně které pomocné bat soubory (ze složky netopýrů, tedy /bats/
) si volá. To je užitečné, když si chceme poslechnout původní skladbu, tak abychom zjistili, kde je v adresáři /zvuky/
uložena.
Odkazy
Nejčastěji jsem používal tyto servery:
- MuseScore.com [odkaz].
- Uloz.to [odkaz].
- YouTube.com [odkaz].
- SoundDogs.com [odkaz].
- MP3stream.cz [odkaz].
- SoundBible.com [odkaz].
- FindSounds.com [odkaz].
- FreeSFX [odkaz, po registraci stáhnutelné].
ToDo a poznámka. Pustit si skladbu přímo na například Soundsnap a dostat ji do počítače se mi uspokojivě nepodařilo. Úroveň šumu a okolních zvuků (včetně klikání myší, bušení do klávesnice a hlasitějšího dýchání ap.) byla nepřijatelná, ale řešení beztak existuje, jen jej aktuálně nevím.
Užívané programy
Pro technicky orientované zájemce jsem sepsal i seznam užívaných programů v různých fázích přípravy.
- MPlayer [odkaz], programovatelný přehrávač, interní práce.
- MPlayer2 [odkaz], přehrávač, produkční práce (kvůli písmům).
- Mencoder [tamtéž], programovatelné konverze a extrakce zvuku z videa.
- VLC [odkaz], přehrávač, odměřování stopáže.
- MuseScore.org [odkaz], editor notiček s možností přehrání.
- VirtualDub [odkaz], pokročilý editor videa, extrakce zvuku.
- TAudioConverter [odkaz], konverze do/ze zvukových formát.
- TeXLive a TeXworks [odkaz], sazba do PDF/PS.
- Total Commander [odkaz], správa adresářů a souborů.
- WinRAR [odkaz], rozpakování souboru.
- InstantDemo [odkaz] či Wink [odkaz], příprava instruktážního videa. Tyto nástroje mi obvykle stačí, ale ze studijních důvodů jsem ještě vyzkoušel poslední hit od firmy TechSmith nazvaný Camtasia Studio [odkaz].
- FreeRapid Downloader [odkaz], program na sosání ve velkém od českého programátora alias Velký sosač alias Otesánek.
- SpotOnTheMouse [odkaz], sledování klikání myší a důležitých kláves.
- gEdit [odkaz], editor texťáků jako SH, BAT, TXT, ...
- Nová softwarová hračka: Audacity [odkaz]. Soubor AUP je prosté XML.
Světla a barvy
Na divadelním festivalu bylo možné užít (barevné) osvětlení. Stropní diskotékové bylo v zadní části sálu na bouřky (boční se vypnula). Boční se užila na scény bez ducha, s duchem se užilo jen předních halogenů. Barevné osvětlení bylo užito takto:
- Jídelna ve žluté či bílé.
- Duchova komnata v azurové.
- Pokoj slečny Virginie v purpurové.
- Hřbitov v zelené.
- Zaříkávání v červené.
Co by se mohlo hodit...
Zde je seznam věcí vztažených ke hře, případně relativně blízkých.
- Příběh v češtině [verze1, verze2], v angličtině [odkaz], informace na wiki [CZ, EN].
- Strašidlo cantervillské, film ČSSR 1989 [odkaz], [csfd.cz].
- Canterville Ghost, film USA 1996 [odkaz], [csfd.cz], titulky jsem nenašel.
- Canterville Ghost, film USA 1944 [odkaz], [odkaz], anglické titulky jsou na OpenSubtitles.org [odkaz]. Sosnout si přes „Stáhnout (zip)“, rozbalit si srt soubor a ten si přejmenovat na „The-Canterville-Ghost-(1944).srt“.
- Rozhlasová hra [odkaz]. Aj, aj, to je hudby a zvuků...
- Rozhlasová hra v češtině z doby dřívější [odkaz].
- Rozhlasová hra ve slovenštině, 1966 [odkaz].
- Příběh přepracovaný jako pohádka. Strašidlo z Canterville, film Německo 2005 [odkaz], [csfd.cz].
- The Canterville Ghost, 1987, Haunted Castle [část 1, 2, 3, 4, 5, 6 a 7].
- Audiokniha v angličtině [verze 1, verze 2, verze 3].
Několik fotek z českých představení:
- Divadlo Petra Bezruče [odkaz].
- Divadlo Šumperk [odkaz].
- Městské divadlo Mladá Boleslav [odkaz či odkaz].
Myšlenky na další sezónu.
To je vše, přátelé, práci čest! ps
P.S. Kdyby se někdo z vás někdy někam hlásil na studia dramatického umění, můžete si počíst [odkaz].